При виплаті доходу громадянам за оренду земельних ділянок (паїв) сільськогосподарськими підприємствами допускаються порушення щодо визначення мінімального розміру орендної плати. Тому, з метою попередження зазначеного порушення у майбутньому повідомляємо наступне.
Відповідно до вимог податкового кодексу податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар.
Об’єкт оподаткування податком на доходи фізичних осіб від надання в оренду земельної ділянки визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.
Відповідно до Указу Президента України „Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян - власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)” запроваджено плату за оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) у розмірі не менше 3 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю) та збільшення цієї плати залежно від результатів господарської діяльності та фінансово-економічного стану орендаря.
Нормативна грошова оцінка є базою для визначення мінімального розміру орендної плати за земельну частку (пай).
Значення нормативної грошової оцінки земель щороку уточнюється на коефіцієнт індексації, який визначається відповідно до законодавства.
Відповідно до листа Державного агентства земельних ресурсів України від 12.01.2012р. №355/22/6-12 нормативну грошову оцінку земель станом на 01.01.2012 р. за 2011 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації, що дорівнює 1,0, який відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України розраховано виходячи з індексу споживчих цін за 2011 рік - 104,6%.
У 2012 році нормативна грошова оцінка земель населених пунктів, яка проведена за вихідними даними станом на 01.04.1996 р., земель сільськогосподарського призначення, яка проведена станом на 01.07.1995 р., та земель несільськогосподарського призначення та межами населених пунктів (крім земель під торфовищами, наданими підприємствам торфовидобувної промисловості, земель під водою, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення та лісових земель), проведеної станом на 01.01.1997 р. підлягає індексації станом на 01.01.2012 р. на коефіцієнт 3,2, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2011 року №1185 "Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" передбачено, що для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 року (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756.
При визначенні у 2012 році нормативної грошової оцінки земельної частки (паю) відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) коефіцієнт 1,756, на думку Держземагентства України, має застосовуватись до площі ріллі, що припадає на земельну частку (пай) по конкретному сільськогосподарському підприємству згідно із документацією щодо видачі таких сертифікатів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. №220 „Про затвердження Типового договору оренди землі” затверджено типовий договір оренди землі, п.13 якого передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
З метою правильності визначення розміру орендної плати приймається грошова оцінка за 1 гектар землі, а не за пай в цілому.
Підприємства Тернопільщини прагнуть потрапити до переліку тих, кому автоматично відшкодовують ПДВ
Більш як рік минув після впровадження системи автоматичного відшкодування податку на додану вартість. Таке відшкодування впроваджене Податковим кодексом України для підприємств, які готові працювати в режимі відкритості й максимальної прозорості. Саме про дію сервісу автоматичного відшкодування ПДВ та позитивні тенденції у напрацюваннях податкової служби йшлося на засіданні «круглого столу», який відбувся в Державній податковій службі у Тернопільській області.
Голова ДПС у Тернопільській області Олександр Вітрук зазначив, що з моменту офіційного старту цієї системи на Тернопільщині право на відшкодування податку на додану вартість отримали три платники податку. У 2011 році за процедурою автоматичного бюджетного відшкодування повернено 5,7 млн. грн. або 14,6 відс. від загального обсягу відшкодованих сум (39,2 млн. грн.), а у першому кварталі поточного року відшкодовано в автоматичному режимі 0,5 млн. грн. або 3,7% від загального обсягу відшкодованих сум (13,3 млн. грн.).
Автоматичне відшкодування податку на додану вартість стало можливим для зазначених підприємств завдяки дотриманню критеріїв оцінки платника, відповідність яким надає їм право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування.
«Ми перед платниками чесні, – сказав головний податківець області О.Вітрук, – адже на сьогоднішній день відсутня заборгованість по деклараціях за 2011 рік, крім тих, які знаходяться в адміністративному та судовому оскарженні. По деклараціях за січень-лютий 2012 року проводяться перевірки у встановлені законодавством терміни».
Відповідність платника ПДВ критеріям на автоматичне відшкодування проводиться автоматизовано за допомогою спеціальної комп’ютерної програми, яка здійснює відбір тих, хто має право на автоматичне відшкодування ПДВ, та працює без втручання людини.
Заступник голови ДПС у Тернопільській області Марія Мельник детально проаналізувала за наслідками декларування в цьому році стан дотримання платниками області критеріїв, яким необхідно відповідати для отримання автоматичного бюджетного відшкодування. Окремим підприємствам не вдалося отримати бюджетне відшкодування в автоматичному режимі через недотримання відповідності розміру розбіжностей податкового кредиту, сформованого платником податку за придбаними товарами, над податковими зобов'язаннями його контрагентів, а також через недосягнення необхідного розміру середньої заробітної плати працівників, який повинен не менше ніж у 2,5 рази перевищувати мінімально встановлений законодавством рівень у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів. Також наявність податкового боргу стала однією з перешкод для отримання відшкодування сум податку на додану вартість. Тож за наслідками декларування у січні право на автоматичне відшкодування ПДВ не отримало жодне підприємство.
На засіданні «круглого столу» позитивним досвідом отримання автоматичного відшкодування ПДВ поділилися представники ТОВ «Шредер», а присутні представники великого та середнього бізнесу обговорили можливості вдосконалення процедури повернення коштів. Підприємці висловили свої думки щодо труднощів у піднятті заробітної плати до визначеного розміру та необхідності їх подолання. Крім цього, представники бізнесу та громадськості, експерти запропонували працівникам ДПС у Тернопільській області проаналізувати діяльність тих підприємств, які за крок до автоматичного відшкодування ПДВ, допомогти їм побачити ті недопрацювання, які стоять на заваді отримання автоматичного повернення коштів.
Відділ взаємодії із ЗМІ та громадськістю ДПС в Тернопільській області